Stensåkra – Ny identitet

Branding Identitet Kommunikation Webbplats Film & foto

    Från korvfabrik till smakskapare

    Ända sedan 1945 har Stensåkra varit synonymt med korv. Idag är målet att hitta hem till middagsbordet hos varje familj, matälskare och korvälskare. Gemensamt för den breda målgruppen är att köparna värdesätter god smak, ett gott hantverk och naturliga, lokalt producerade råvaror.

    Vårt samarbete med Stensåkra började 2016, och under flera år skapade vi ett kontinuerligt flöde av content i sociala medier. Det blev en stor framgång och hjälpte varumärket att dels nå en bredare publik och dels få massor av nya följare. Att Stensåkra föll allt fler i smaken var uppenbart – och under fem år fördubblades omsättningen.

    När vi även fick uppdraget att ge Stensåkra en ny identitet hade den gamla profilen tio år på nacken. För att ta varumärket vidare och möjliggöra ytterligare tillväxt lät vi både huvudbudskapet, det visuella uttrycket och förpackningsdesignen ta ett par steg framåt. Grundreceptet förblir dock oförändrat: det är den goda smaken som fortsätter att leda Stensåkra rätt.

    → stensakra.se

    Sinne för smak

    Stensåkras tanke är att vara en utmanare i branschen, som tävlar med stor smak och ett kärleksfull tillverkning, snarare än volym, låga priser eller rabatter. Det var naturligt att ett nytt varumärkesbudskap skulle knyta an till den filosofin. ”Sinne för smak” utgör nu grunden för all kommunikation, både på varumärkes-och produktnivå. Även den visuella identiteten utvecklades ur budskapet.

    Identitet utifrån smakskapandet

    Elementen i den visuella identiteten är alla inspirerade av hur Stensåkra skapar smaker. Att experimentera med råvaror, kryddor och hur de möter varandra, för till slut bli en upplevelse på middagsbordet. Vi ville även visa att smak också involverar alla de övriga sinnena. På praktisk nivå kunde vi även minska antalet budskap på förpackningar och andra enheter för att göra varumärket mer konsekvent och tydligare.