Niclas Hallgren
Praktik: 1998
Idag: Copywriter – Welcom

En lyckoträff
Jag läste Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Högskolan för Lärande och Kommunikation i Jönköping. Under andra året ingick två månader praktik och jag kände mig lite vilsen. Visserligen gillade jag att skriva, men jag var helt ointresserad av jobb som informatör eller journalist. Min flickvän föreslog copywriter.
Jag skickade brev till alla byråer i stan. Först svarade ingen. Men till slut hörde Anders Nyström på Ny reklam av sig – och det var en lyckoträff, har jag insett senare. Byrån visade sig ha en inställning och ett uttryck som kunde mäta sig med bra storstadsbyråer. Smart strategi, modern form, härlig ton i texterna.
Jag var den första praktikanten från högskolan på byrån. Med viss osäkerhet kring vad jag skulle bidra med var vd:n Anders ändå nyfiken på mig. Och jag fick chansen, inte som copywriter men som planner.
Mina första stapplande copysteg
Jag fick intervjua branschfolk, kunder och konkurrenter till en potentiell kund som Ny reklam ville jobba med i framtiden. Jag skrev min C-uppsats för en av byråns kunder. Och så småningom fick jag ta mina första stapplande copysteg med småjobb för Riksbyggen och Atteviks.
Jag hade gärna stannat kvar, men det fanns inga öppningar så jag gav mig ut på en egen resa. Efter några händelserika år på Clara i Karlstad ville jag ta nästa steg kreativt och hamnade på ANR BBDO i Göteborg. Flera jobb blev belönade i guldägget, Cannes Lions, Eurobest och New York Festivals.
Efter några år lades byråns Göteborgskontor ner och min arbetsgrupp gick vidare till PR-byrån Welcom. Idag är vi en härlig blandning av PR, reklam och webb och som jobbar tillsammans över disciplinerna.
Ofta alltihop på en gång
Man kan säga att jag kom in i branschen med en längtan att få skriva, men snabbt upptäckte jag hur roligt det var med idéarbete. Yrket är verkligen omväxlande. Ibland är det strategiska tänket roligast, ibland idéarbetet, ibland hantverket. Ofta är det alltihop på en gång.