Att starta en e-handel är gratis! Nästan, i alla fall.

Idag är det gratis att starta en e-handel. Och det behövs varken kapital, egna produkter eller teknisk kunskap. Ja, om du vill så kan du bestämma dig och sedan vara igång på ett par timmar. Men det finns ett par saker som är värda att tänka på. Det är dags att reda ut begreppen.

Länge var e-handel likställt med dyr och krånglig teknik. Men sedan ett par år tillbaka ser situationen annorlunda ut. Idag är det lättare än någonsin att starta en butik på nätet – och det behöver inte kosta en krona.

Om du inte behöver koppla din e-handel till ett affärssystem eller andra logistiklösningar så finns det flera alternativ för att starta och driva e-handel. Ett par av dem är: Tictail, Shopify, Squarespace och Wix. Den gemensamma nämnaren för dem är att de inte kräver någon teknisk förkunskap, och att du snabbt kan vara igång. Samtidigt innebär vissa av dem en kostnad per månad, andra per order och ett par är helt gratis.

Vi startade nyligen en egen e-handel, och till den använder vi oss av Tictail. Det är en svensk tjänst som startades med visionen att göra det lika enkelt att driva e-handel som att blogga. Grundfunktionerna är gratis och du betalar bara för de betalningsalternativ och de specialfunktioner som du vill installera. Att valet föll på Tictail handlade för vår del om tycke och smak, och att vi tilltalades av enkelheten och möjligheten att sätta vår prägel på köpupplevelsen.

Om du däremot har en existerande e-handel med befintliga säljkanaler och logistiklösningar så är förmodligen inte Tictail eller likande tjänster något för dig. Då behöver du en lösning som kan sys ihop med ditt affärssystem och övriga delar av din verksamhet. Däremot behöver det inte nödvändigtvis betyda att du står inför en miljoninvestering och långa licensavtal. Även för denna typ av e-handel finns det många smarta lösningar. Men det tar vi i en annan artikel.

Prioritera upplevelsen

När tekniken nu är ute ur ekvationen så blir ditt erbjudande kring produktutbud och upplevelse desto viktigare. Och helt avgörande för om du kommer lyckas med din e-handel eller inte.

Så om du nu står inför att starta en e-handel, fundera då på vad som är unikt med ditt erbjudande – och hur du kan ge dina kunder en upplevelse som får dem att både återvända och tipsa andra.

Lanserat och klart?

När e-handeln är lanserad och fylld med både produkter och innehåll är det lätt att tappa tempo. Man andas ut, lutar sig tillbaka och väntar på att orderna ska trilla in. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Att komma igång är den enkla biten, men därefter börjar det verkliga arbetet.

Demokratiseringen av digitala tjänster gör det enkelt att starta en e-handel – både för dig och för andra – och konkurrensen om uppmärksamheten är hård. Därför behöver du en genomtänkt strategi och ett bra koncept kring aktivering – och tankar kring hur du ska nå igenom bruset, driva trafik och optimera din sajt.

Om du vill veta hur vi tänker kring att bygga och aktivera varumärken digitalt så är du välkommen att kontakta oss . Tills dess, lycka till med starten av din e-handel!