Fem saker du bör veta om reklam i Kina

En snabbt växande medelklass, bättre infrastruktur och mer tillgänglig kommunikation är bara några anledningar till att fler och fler tillverkande skandinaviska företag väljer att etablera sig i Kina. När vi hjälpte vår kund HÅG att lansera en nytappning av sin legendariska kontorsstol Capisco fick vi först göra vår hemläxa. Vi gjorde vårt bästa för att sätta oss in i världens näst största konsumentmarknad och här kan du läsa 5 viktiga lärdomar vi tagit med oss.

5_saker_kina2

Se vårt case för HÅG Capisco Puls här

1. Lär känna kanalerna
Den 600 mil långa Kinesiska muren är ett världsarv som få missat. Men landet är också känt för en annan mur – en som kallas för The Great Firewall of China (GFW).

GFW är ett samlingsnamn på de lagar som den kinesiska regeringen instiftat i takt med internets utbredning i landet. Lagarna syftar till att möjliggöra lagföring av icke tillåtna uttryck i digitala medier, att censurera innehåll och hemsidor på internet samt att kunna kontrollera resultat i sökmotorer.

GFW innebär att de tjänster och webbplatser vi i västvärlden är vana vid att använda blockerats eller censurerats kraftigt. Glöm Google, Facebook, Twitter, YouTube och Instagram och bekanta dig istället med Alibaba, Baidu, QQ, Taobao och Sina Weibo.

Är din domän censurerad i Kina? Testa här

2. Behåll det skandinaviska
Det skandinaviska arvet är på flera håll eftertraktat i Kina. Inte sällan blir det en viktig del i profileringen när en skandinavisk produkt eller tjänst ska etableras i Kina. Detta för också med sig en efterfrågan på kommunikation som inte är allt för anpassad till den lokala marknaden. Formspråk, foto och film ska andas skandinaviskt.

3. Hitta rätt partner
För att visionen ska nå ända fram till målgruppen krävs implementation som också håller hög standard. Vi behöver veta att den kommunikation som tagits fram levereras på rätt sätt och med rätt finish i de kinesiska kanalerna. Att språket är en barriär för de flesta behöver kanske inte nämnas men saknas det dessutom kunskap om hur tjänster som exempelvis Taobao faktiskt används i praktiken blir resultat sällan bra

Att hitta en bra kinesisk agentur med erfarenhet av liknande projekt är en bra tillfällig lösning för att säkerställa implementeringen.

4. Bejaka barnen
Kinas ettbarnspolitik introducerades under sent 70-tal som ett sätt för regeringen att försöka kontrollera landets population. Policyn grundade sig i att en högt uppsatt politiker, Song Jian, fått en fix-idé om att Kinas perfekta population var 700 miljoner.

Under de senaste åren har lagen börjat lösas upp och det har börjat bli både socialt och legalt accepterat att ha fler än ett barn.

Policyns effekt på den sociala strukturen i familjer är påtaglig, särskilt i mer urbana områden. Vanligt förekommande är den så kallade 4-2-1-strukturen, där fyra mor- och farföräldrar och två föräldrar ser efter ett barn. Barnets maktposition har lett till att fenomenet kallas för ”The Little Emperor”.

Barn har med andra ord en plats i den kinesiska kulturen som inte kan liknas med västvärldens. Den 1 juni varje år firas Barnens dag, en dag då många e-handlare fokuserar på leksaker och andra produkter för barn.

5. Håll koll på högtider
Planerar du att sälja dina produkter genom en e-handel? Då rekommenderar vi att hålla koll på, och utforma kampanjer utifrån de kinesiska högtiderna och temadagarna.

Singles day, Kinas motsvarighet till Black Friday, är ett bra exempel på en sådan dag. Dagen infaller inte av en slump den 11 November (11/11) och blir viktigare och viktigare varje år för de kinesiska e-handlarna.

Mellan 2009 och 2013 såg den gigantiska e-handlaren Alibabas försäljning en ökning med 5 740 % under sin ”Double 11” kampanj. (2015 sålde man produkter för 1 miljard dollar under de åtta första minuterna av Single’s day. Andra viktiga dagar ur kommerciellt perspektiv är Kinesiska Nyåret, Double 12, Barnens dag och Höstens månfestival.

TIPS!
Befinner du dig i en studentstad? Då är sannolikheten stor att universitetet/högskolan har något typ av utbytesprogram med kinesiska skolor. Med andra kan du via skolan ha tillgång till flera personer med en fot i den kinesiska kulturen. Inför vårt arbete med HÅG fick vi ovärderliga insikter genom att prata med just studenter.

Vill du veta mer?

Åsa Ljungman berättar gärna mer.
Hör av dig via telefon eller e-post, uppgifterna hittar du nedan.

076-127 50 70